Jeg har alltid likt at er godt lys i et rom, og har derfor alltid hatt interesse for belysning, og hvordan lyset brer om seg. Hvordan lamper er utformet og hvordan designet bidrar til lysets spredning. Lyset preger hvordan vi opplever farger og former, hvordan vi opplever et rom, ja hele verden vi lever i. Lys, lamper og design henger sammen som en rød tråd. Dette er bakgrunnen for dette innlegget og reisen innom noen av våre lamper.
Syn
Det er gjennom synet vi har mulighet til å motta og registrere lys og bearbeide alle lysinntrykk. Det er på denne måten vi kan lager oss bilder av omgivelsene, både former, farger, kontraster og utstrekning. Gjennom våre fantastiske øyne sendes lyset til hjernen og blir tolket. Hvordan hjernen bearbeider det vi ser, vet man ikke. Mye forskning gjenstår (SNL.no).
Lys og farge
Lys har ikke noe farge. Farger er illusjoner og opplevelsen av hva som skjer når lyset reflekterer på forskjellige overflater, og når lyset kastes tilbake til øynene våre dukker fargene opp. Fargene kommer fram når øyet oppfatter bølgelengdene i lyset. Hver bølgelengde fører til en fargeopplevelse. Hvor skarpt vi oppfatter farger er forskjellig fra person til person.
Lysdesignere har studert hvordan mennesker på forskjellige måter påvirkes av lys og igjen belysning, og hevder at alt lys påvirker alle våre opplevelser på mange måter.
Belysningens utvikling
Dette med lamper og belysning har utviklet seg enormt det siste århundre. Dette har påvirket mennesket på mange måte, alt fra arbeidsrutiner til døgnrytme. Før 1800 tallet brukte mennesket lys fra tyristikker, oljelamper, talg og vokskjertler. Lyset var for svakt for å gi arbeidslys. Rundt 1800 tallet tok mennesket i bruk lysgass, og i 1850 ble olje byttet ut med parafin og lysutbyttet ble mye bedre, men ikke godt nok. Den første elektriske lyskilden er også fra 1850.
Kullbuelampen ble den kalt, og gikk kun an å bruke til gatebelysning. Utviklingen gikk så videre fra glødelampen i 1879 tallet til halogenlampen og dagens LED belysning i dag. Lyskildens levetid har også blitt lengre og lengre. Lampen er selve basen for det elektriske lys.
Belysning er lyset som treffer ting i vår omgivelser og som er med på å gi tingene sitt utseende (snl.no).
Lamper
Hvor i all verden skal vi nå plassere lampene våre. Det er ikke bare å stille opp stå-lampen eller å skru opp vegglampen. For meg blir det som å henge opp et bilde og plassere et kunstverk. Alt skal ha sin riktige plass.
Nordmenn generelt bruker ganske mye penger på belysning. Kanskje mer en mennesker i andre land i Europa. Jeg lever i to hus, et i Horten i Norge og et i Spania i Torrevieja. Jeg føler større behov for lamper og bruk av dem i Norge. Det kan være at mørketiden påvirker meg, og at lyset ute i Norge er annerledes året rundt. Dagslyset er ikke alltid nok for de fleste rom. Huset i Norge er også større enn huset i Spania. Alle disse tingene påvirker hvor mye lys jeg har behov for.
Plassering av lys
Plassering av lys og hva slags lys er vanskelig. Jeg kan enda ikke si med sikkerhet hvordan jeg ønsker å lyssette et rom, men jeg ønsker mye lys. Jeg liker at lyset fyller rommet. Små lamper i krokene og større lamper rundt om kring. Ved å stille lyset mot en vegg så reflekteres lyset ut i rommet og gir en annen effekt enn om samme lampe lyste ut i rommet.
Det finnes heldigvis ikke noe som er rett og galt her. Noen rom krever godt med lys, mens andre kan ha mer dempet belysning. Vi velger våre lamper utfra lampens utseende, som farge størrelse etc, men også utfra hva slags lys lampen gir. De ulike formspråkene, ulike geometriske linjene og raffinerte små detaljene er med på å gi de ulike lampene sin kvalitet og styrke. Ved å kombinere lamper og plassere dem på rett sted, vil det kunne skape et behagelig og koselig lys i rommet. Ulike lamper i et rom kan skape en lagdelt belysning som er både dekorativt og praktisk.
Design
Designbelysning er i dag lamper som har noe ekstra ved seg. Mange designlamper har fulgt menneskene i årrekker, og vært med oss gjennom ulike stilperioder. I denne designverden har jeg funnet noen lamper jeg har blitt veldig begeistret for. Jeg har oppdaget et en kul lampe kan gi et rom et nytt preg og identitet. Uten lamper vil et rom virke livløst og se tamt ut. Kontrastene blir borte og alle overflater blir mørke. En taklampe med flott lys-effekt sprer både lyset og skaper hygge i et rom. Ved å montere rette vegglampen kan man for eksempel få rommet til å virke større eller mindre.
Dansk design
Danmark er riktig nok et lite land, men de har enorm lidenskap for design. Mange internasjonale kjente designere kommer fra Danmark. I Norge seiler danske lampedesignere i medvind som aldri før. Etterkrigstiden førte med seg spirer til nytenking og nyutvikling, og fantasi og kreativitet blomstret. Inne på Lampemestrens sider kan man lese mer om flere av disse fantastiske designerne. Det er fra nettopp et par danske designere noen av mine favoritt lamper kommer.
Poul Henningsen
Poul Henningsen ble et ikon for det moderne Danmark. Han var mannen bak PH lampen som dukket opp på 20 tallet, etter å ha irritert seg over datidens lyspærer. Enten var pærene for sterke eller for svake, eller så var lampenes utforming et hinder for lyset.
PH som han ble kalt var en mangfoldig, kreativ og allsidig mann. Han var blant annet journalist, forfatter og redaktør. På starten av 60 tallet skrev han og ga ut Erotikkens historie i tre bind. Resultatet av de bøkene var at pornografi ble frigitt i Danmark. Han var en radikal samfunnsrefser som ofte mistet jobben på grunn av sine samfunnskritiske uttalelser. Han studerte til arkitekt, men tok aldri eksamen, noe som aldri ble et hinder for hans suksess. PH var en kort periode sjefarkitekt for tivoli i København. Hans hovedinteresse ble etterhvert belysning, noe han er mest kjent for.
PH lampen er bygd opp etter et system med tre skjermer. Vinklene i skjermene gjør at lyset kommer ut uten å blende. Denne lampen har vært uforandret siden 1926, og er stadig like populær.
Verner Panton
Verner Panton var arkitekt og designer. Han var eksperimenterende og nyskapende både med farger, former, materialer og produksjonsmetoder. Noe som var hans varemerke gjennom hele hans karrière. Hans favorittmaterialer var blant annet stål, plast og glassfiber. Han introduserte i løpet av sin karrière en rekke moderne lamper med en helt særegen personlighet. Med sin tro på formenes ubegrensede muligheter, skapte han et helt nytt sett med teorier om lysets funksjon og form.
Lampen fun er lagd av perlemor og messing. Kommer et vindblaff forbli lampen i form av for eksempel trekk lager lampen myke og vakre lyder. Lampen gir et mildt blafrende lys. En eneste ulempe med lampen er når det er tid for støvtørking.
Panthella er en annen av lampene Panton lagde. Lampen ble lagd i i 1971 og er antagelig en av hans mest kjente lamper. Lampen gir et mykt og mystisk lys. Både foten og lys-skjermen reflekterer lyset nedover noe som er med på å spre lyset diffust i rommet. Lampen er lagd av sprøytestøpt akryl og stål.
Andre unike lamper lamper i huset
Winston arkitektlampe
Denne gulvlampen er en kopi av den originale arkitekt lampen som man spente fast på skrivebordet. Mange av oss husker den nok fra barndommen, men idag blir arkitektlampen ofte brukt som en del av en stilart i den nostalgiske linjen. Denne lampen heter Winston arkitektlampe og ble produsert for ca 20 år siden og lages kanskje fortsatt. Lampen har et klassisk uttrykk og gir et godt lys, og ble opprinnelig utformet for å gi et ideelt og godt arbeidslys. Denne lampen er stor, ca 1,80 m høy, og egner seg i alle rom som trenger meget god belysning.
Lampen på pianoet
Lampen har Sverre hatt med seg hele livet. Det er ikke mye han husker fra lampen, annet enn at den har vært der bestandig og at den kommer fra Sverres far. Det finnes bilder hvor lampen står i bakgrunn. Derfor vet vi at lampen er minst 60 år. Skjermen er endret etter som tiden har gått. Vekk er frynser og dusker og i dag har lampen en enkel lys tøy skjerm. Fot og stett på lampen er i metall. Usikker på hva, muligens støpejern. Lampen gir et mildt lys og er i dag plassert på pianoet i stuen. Om noen av leserne kjenner lampen, hadde vi blitt glade for tilbakemeldinger.
Lampen på kjøkkenet
Denne lampen fant vi hos en brukthandler på Thyholm i Danmark. Selgeren Kunne ikke fortelle mye om lampen. han betegnet den som halvgammel og litt uinteressant. Sverre og jeg fant sjarmen, og i dag henger lampen på vårt kjøkken.
Lys lampe og design avslutning
I dette innlegget har jeg presentert noen av våre lamper som vi opplever som store eller små kunstverk, og som gir våre rom ulike ting. Jeg kommer fortsatt å se etter den optimale lampen som gir det riktige lyset. Merker vel at etter som årene har gått, så krever jeg mer og mer av lampene og lyset. Lamper er i rivende utvikling både i form av lysets refleksjon og lampenes utforming. Led lys gir uante muligheter. Flere lamper av de designere jeg har nevnt og mange andre kan du lese om hos Lampemesteren.
Flere av våre lamper er funnet hos små eller store bruktforhandlere. Noen i Danmark og noen i Norge. Det er sjelden vi har kjøpt «nye» lamper. Dette gir oss rikere historier og tilknytning til lampene vi finner.