Bobil og campingvogn dekker mange av de samme behovene, men er allikevel totalt forskjellig. Hva skal du velge? Vi har hatt begge deler, så jeg skal gå igjennom fordeler og ulemper som vi har opplevd med både bobil og campingvogn. Dette er selvfølgelig en totalt subjektiv framstilling som andre vil oppleve helt forskjellig fra oss.
Felles for begge deler at at de kan inneholde de samme bekvemmeligheter, som seng, kjøkken og toalett – og at du kan farte rundt.
På veien
En moderne bobil har krefter nok til å følge trafikken hvor som helst, mens en campingvogn har tillatt fart på 80 km/t. En annen viktig forskjell er manøvrering. Om du kjører litt feil, er det langt enklere å rygge litt med en stor bobil, enn en bil med campingvogn. En bobil er enkel og lettvint. Vi var ute med bobilen på vei mot Kragerø, da vi fikk et forferdelig regnskyll. Inn på første rasteplass, på med kaffen og litt mat. Etter en kort siesta lettet det og vi kjørte videre. Dette er jo også mulig med en campingvogn, men da må du passe på at du ikke har mye løse deler rundt om på gulvet…
Skal du jakte fjelloverganger og og svingete smale veier, er bobil langt å foretrekke. Skal du til Nordkapp eller Spania er det nok best med bobil, selv om jeg kjenner enkelte som kjører langt med campingvogn. Forbruket av drivstoff på en moderne bobil vil være langt lavere enn om man drasser rundt på en campingvogn.
Både for bobiler og campingvogner finnes der flere gode apper for mobiltelefon som du kan bruke. Campingpasser finner du på NorCamp (https://www.norcamp.de/en/camping.map.0.html) . Bobilparkering finner du f.esk på https://play.google.com/store/apps/details?id=com.greenstream.stellplatz.free&hl=no eller på bobilplassen.no (https://bobilplassen.no/)
I ro
Bobil
Bobilparkeringer er dropp-in – med første-mann-til-mølla-prinsippet. Veldig få bobil-parkeringer som vi har vært på, har vært hyggelige steder. Som regel er parkeringen på en grus- eller asfaltplass. På turer når det har vært veldig varmt, har vi derfor funnet fram til campingpasser med bobilen for å få skygge og gress. Det vanlige med bobil er å ha markise i stedet for fortelt. Dette gjør det lett å bryte opp. Mye av tiden på plassen blir inne i bilen.
Skal man komme seg litt rundt omkring fra parkeringen, bør man ha med sykler. For oss var dette et must.
En stor fordel med bobil her i Norge, er muligheten til vill-camping, dvs i i utmark og på rasteplasser. Dette er ikke like greit med en campingvogn.
Campingvogn
Med campingvogn er det best å bestille plass på en campingplass dersom det er midt i høysesongen. Det første man gjør når man kommer fram til en campingplass, er å sette opp forteltet. Forteltet er et viktig bo-areal. Her er det lyst med store vinduer. De fleste campingplasser er ikke bynære, men det betyr ingenting da du har med deg din egen bil.
Hvorfor vi nå har valgt campingvogn
Vi har nok litt lopper i blodet. Med bobil var vi oftest en natt på et sted før vi reiste videre. Det ble egentlig en litt rastløs tilværelse for vår del. Vi er ikke veldig glad i å kjøre langt med bil, så for oss passer det fint med kortere turer der vi kan slå oss til ro på et sted. Vi har valgt en liten campingvogn for best mulig kjørekomfort. Vi oss dit vi vil – og viktigst av alt, vi slår oss til ro på plassen. Med bil kommer vi til byer og severdigheter i nærområdet. Etterpå kommer vi «hjem» til campingvogna. Siden vi er godt voksne (men EvigUng), velger vi helst mindre og rolige campingplasser om det er mulig.
Økonomi
Campingvogn er selvfølgelig det billigste. En brukt vogn får du fra 30.000 kr og oppover. For en brukbar bobil må man godt over 200.000 kr. Husk at bilen bør ha minst 100 hk for å kjøre noenlunde normalt. Vedlikehold og veiavgift er omtrent som en vanlig bil.
Vinterlagring inne om vinteren er et must for både bobil og campingvogn. I området rundt oss i Vestfold (eller hva det nå heter) koster vinterlagring rundt 5000 kr eller mer.
Førerkort og vognkort
Før du handler, sjekk førerkortet ditt om du har lov til å kjøre med henger (campingvogn) og hvor tung bobil du har lov til å kjøre. Nyttelasten i både bobil og campingvogn er viktig. Sjekk hvor mye nyttelast du har lov til å ha med. Husk at gass, vann, og alt utstyr veier og er i tillegg til bilens/vognas vekt. Har du nyttelast på under 300 kg i en bobil har du en utfordring. Skal du ha campingvogn, så sjekk i vognkortet på bilen din hvor mye den har lov til å trekke.
Konklusjon
Uansett om du velger bobil eller campingvogn – det er den gode feriefølelsen som gjelder. Alle har vi forskjellige behov, om det er action eller om det er å roe ned. Bobiler og campingvogner finnes i alle størrelser og det bør være mulig å finne noe som dekker ditt behov.